Bruksizm

Co to jest bruksizm?

Bruksizm stanowi dysfunkcję w obrębie twarzoczaszki, która polega na mimowolnej, wygórowanej i powtarzającej się aktywności mięśni żucia.  Ta wygórowana praca przeciąża mięśnie i tkanki okołostawowe, powodując bardzo często ból okolicy stawów skroniowo-żuchwowych  lub głowy.

Najczęściej bruksizm objawia się:

• zaciskaniem zębów (clenching)
  • zgrzytaniem zębami (grinding)
  • utrzymywaniem żuchwy w określonej pozycji (bracing) lub
  •  szybkimi, nagłymi ruchami żuchwy (thrusting)

Wyróżniamy 2 postacie bruksizmu, w zależności od aktywności pacjenta i czasu jego występowania:

•  SB (sleep bruxism) nocną postać tego schorzenia, lub inaczej nieświadomą. Jest niezależna od pacjenta i prowadzi do przeciążenia mięśni, starcia zębów, uszkodzeń szkliwa i recesji dziąseł. Bardzo często spowodowana jest nieprawidłowym zgryzem pacjenta, a stres dodatkowo nasila objawy.
  • AB (awake bruxism) to bruksizm dzienny lub świadomy, gdy pacjent jest aktywny.  Dolegliwości występują w ciągu dnia lub w czasie czuwania i najczęściej chory zaciska żuchwę lub utrzymuje ją w określonej pozycji. Nie występuje w tym przypadku zgrzytanie zębami. Nasilenie objawów indukuje stres, złość,napięcie psychofizyczne.

Etiologia

Poszukiwanie pierwotnej przyczyny jest często trudne, aczkolwiek istotne do zaplanowania przebiegu fizjoterapii.

Czynniki ryzyka, które predysponują do wystąpienia bruksizmu:

• zaburzone napięcie mięśni w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego i szyi
  • czynniki emocjonalne: stres, depresja, nerwica
  • zaburzenia zgryzu
  • czynniki organiczne: alkohol, niektóre leki,używki, kofeina
  • zaburzenia snu( bezsenność, lunatykowanie)
  • niektóre schorzenia: np. fibromialgia, choroba Parkinsona, uszkodzenie mózgu, tężyczka, refluks żołądkowo-przełykowy itp.
  • pasożyty

Objawy

Bruksizm dotyka wg różnych źródeł od 10% do 30% populacji i wydaje się, że częstotliwość tego schorzenia z roku na rok jest coraz większa. Najczęściej  cierpią kobiety w wieku 18-45 lat. Powyżej 65 roku życia schorzenie występuje zdecydowanie rzadziej.

Do najbardziej charakterystycznych objawów należy:

• ból okolicy mięśni żwaczy
  • przerost mięśni żwaczy
  • bóle głowy typu napięciowego lub migreny
  • zwiększone napięcie w okolicy szyi i ramion
  • szumy uszne (tinitus)
  • starte zęby, wyżłobienia w górnym łuku zębowym
  • pękanie szkliwa, zębów, wypadanie wypełnień
  • recesja dziąseł
  • wyciski na języku (girlandy)
  • kresa biała (linea alba) pozioma biała linia na wewnętrznej powierzchni policzków

Terapia

Leczenie bruksizmu jest złożone i często wymaga współpracy kilku specjalistów: fizjoterapeuty, lekarza stomatologa, ortodonty, psychologa niekiedy psychiatry. Niezwykle istotne jest zaangażowanie samego pacjenta w proces terapeutyczny.  Pacjent uczy się relaksacji oraz świadomego rozluźniania mięśni twarzy i szyi w ciągu dnia oraz utrzymywania żuchwy w pozycji spoczynkowej.

Ważne jest również stosowanie metod redukujących napięcie psychofizyczne np. ćw. oddechowe, trening autogenny Schultza, joga, medytacje itp.

Fizjoterapia stomatologiczna w terapii osób odczuwających negatywne skutki bruksizmu, oferuje techniki manualne zmniejszające napięcie mięśni w obrębie twarzy i szyi. Redukuje ból oraz zwiększa zakres ruchomości żuchwy. Tonizując układ nerwowy ma wpływ na zmniejszenie częstotliwości występowania bólów głowy i szumów usznych. Przekłada się to pozytywnie na stan uzębienia i dziąseł, a co najważniejsze poprawia komfort życia pacjenta.

Metody pracy:

• masaż mięśniowo-powięziowy
    • masaż punktów spustowych
    • mobilizacje stawów skroniowo-żuchwowych oraz stawów kręgosłupa szyjnego
    • poizometryczna relaksacja mięśni
    • igłoterapia
    • terapia narzędziowa
    • autoterapia składająca się z ćwiczeń i masażu, które pacjent wykonuje samodzielnie

Każdy pacjent wymaga indywidualnego podejścia i dobrania metod terapeutycznych, które najskuteczniej i najszybciej przyniosą oczekiwane zamiany.